12/08/2006

bb@скгт

- Oyster карти пускат в градския транспорт!
- ... Айде почна се БигБрадър и тук.

Този страничен ефект е сред нещата, които не са споменати, естествено. Нещо повече, ако клиентите ще заплащат на време, вместо на спирки, то нека голямото набутване започне.. сега!

За сравнение, ето как работи съответната система в града с най-добрия транспорт в света:

Автобус: 1.20 точки билетче (примерно), което се продава от шофьора, покрай който минаваш винаги, защото се влиза от предната врата. Ако не платиш, автобусът не тръгва и спътниците ти те изхвърлят. До две спирки (hopper) има отстъпка. Над две спирки няма значение, градът е една зона. В центъра шофьорът не продава билети, защото е твърде натоварено, така че трябва да имаш закупен. На всяка спирка има машинка за билети, а не лелка. Машинките работят винаги. Шофьорите, някак, нямат достъп до събраните вече пари. Дневна карта, т.нар. Bus Pass - три точки, вози се колкото си щеш до четири сутринта на следващия ден.

Влак: Шест зони. Еднопосочен билет в същата (понякога съседна) зона - 2.50 точки. Расте на няколко стъпки според дестинацията. Отстъпка ако се връщаш със същия билет. За вход/изход към/от перона има машинки през които се минава само с билет. Машинките работят винаги. Когато не работят, излизат проверяващи. Билети се продават на гише или от машинка на която има копче за всяка отделна станция/спирка. Където станциите са много, машинката е терминал с touch screen.

Метро: Като влака, но под земята.
DLR: Като метрото, но влакчетата нямат водач.

Навсякъде където се продават билетчета се продават и дневни карти. Travel Card за деня обхваща автобусния транспорт навсякъде и всичкия останал транспорт в зоните за които важи. Зоните са 1-2, 1-4, 2-6.

Ако пътуваш по релси преди 9:30 сутринта всички билети са по-скъпи с около 50%. Картите също.

Отгоре на всичко това (говоря единствено и само за градски превоз до тук) има и въпросния Oyster Card, с който се 'абонираш' за транспорта, който е персонален, подобен на електронните билети за метрото и работи на всичко изброено по-горе. Не го показваш никому. Навсякъде, където трябва, има електронен четец, на който опираш картата. Ако влезеш в- или излезеш от метрото -някак-, без да си опреш картата (напълно възможно, особено вечер), следващия път когато се моташ по транспорта те таксуват и за предния, както системата намери за добре (но не повече от 4 точки). По-добра инициатива от това не виждам. Естествено, персонализиран и напълно електронен, Oyster позволява да те следят къде ходиш. За да не обръщаш толкова внимание на този факт, билетите с Oyster са (понякога значително) по-евтини. Има система да не те оберат повече отколкото най-евтината комбинация от билети с които би могъл да стигнеш до същото място. Можеш да го завържеш към банковата си сметка, така че да се зарежда автоматично. Можеш да си събереш лог на пътуванията. Картите с повече отстъпка се издават със снимка на едната страна. На пропусквателните четци няма дисплей (няма и опашки).

Последно: Много билети са с размер на кредитна карта, но са от хартия. На гърба им пише: Ако по някаква причина пътуването ви се забави с повече от петнадесет минути спрямо разписанието, имате право да си поискате обратно парите за билет. За да направите това... [начин и координати].

Извод: някъде там.. скъпо, сложно, но цените са ясни, не те ментят, оперира се лесно и контактът с хора е ограничен до минимум.  някъде тук - скромни хора, задоволяват се с малко, да видим дали, отвъд предварителното закупуване на билет, обявената нова система ще е истински в услуга на ползващите я?